Het 5e land: Chili

21 november 2014 - Coyhaique, Chili

Beste vrienden, familie en volgers;

Hierbij weer een reisverslag van de laatste 7 fietsdagen. We fietsen weer door schitterende omgevingen met gletsjers, groene valleien en watervallen. De groep begint vermoeid te raken en er komen meer en meer onderlinge irritaties naar boven. Dit is jammer. Ook ik begin zo nu en dan 'fietsmoe' te worden. Ik denk dat ik zoveel gezien heb de laatste maanden dat het wel mooi geweest is. Ook begint het gemis van thuis steeds meer door te werken en dit is niet zo makkelijk meer weg te stoppen. Ik denk dat dit komt omdat het einde in zicht begint te komen. Nog een klein maandje en dan zit de trip er op. Enfin, er staan voor de komende week weer mooie routes op het programma. Veel lees plezier!!

2014-11-14 Bariloche-El Bolson

Lengte 123km

Hoogte meters 1171mtr.

De eerste dag na de rustdag begint slecht. Een van de Bike dreams members (Alec) verlaat de trip vanwege een incident met een andere Bike dreamer (James). Alec zat al niet zo lekker in zijn vel en heeft het heel hoog opgespeeld richting Rob en Wilbert (Bike dreams management). Het was James uit de trip of hij zou weg gaan en eea op Facebook posten. Gedoe!

Faceboek Alec

De 'post' van Alec op Facebook

Het lijkt wel chantage. Gelukkig is Bike dreams hier niet voor gezwicht. Het is wel het gesprek van de dag binnen de groep.

De etappe zelf is niet bijzonder maar ook niet saai. We fietsen door Patagonië en dat betekent vaak wind, wind en nog meer wind. Dit komt doordat het een smalle landstrook tussen twee zeeën is, in combinatie met het Andes gebergte. We worden regelmatig verrast door de mooie Andestoppen of een spetterende waterval.

Waterval met mezelfAndespieken

Zomaar wat natuurschoon; watervallen en Andestoppen

Het is echter ook timing vandaag maar daar besluit ik niet aan mee te doen. Er zijn ook 5 nieuwe deelnemers (twee Belgen, twee Aussi’s en een Duitser) en ik vind het leuker om daar dan een praatje mee te maken.

Zo wordt deze etappe lekker weg gefietst en komen we rond een uurtje of vier op de camping aan. Het “huis” weer opbouwen en inrichten en de avond kan weer beginnen. Aangezien ik mijn fiets wil verkopen in Ushuaia maak ik een mooie fotoreportage en stuur de bijbehorende info (soort wielen, frame maat etc.) naar Rob toe. Nog ff eten en een avondwandeling, en ik kan al weer lekker gaan slapen.

2014-11-15 El Bolson-NP Los Alerces

Lengte 106km

Hoogte meters 1233mtr.

Vanochtend met het gebruikelijke ochtend ritueel begonnen; rugzak inpakken vervolgens tent inpakken en ontbijt naar binnen werken. Deze keer porrige (havermout) pap als ontbijt.

Vandaag timing en ik heb me voorgenomen om er voor te gaan. Het profiel ziet er gunstig uit. We beginnen met een kleine beklimming, daarna 30 km vrij vlak om vervolgens een beklimming in te zetten met 600 hoogte meters en dit over 30km. Dit is goed te doen voor mij. Timing is tot de lunch en die is rond de 70km. Dit alles op asfalt wat lichtelijk in mijn voordeel is. Ik heb immers mijn ligstuurtje gemonteerd en dat geeft me nog wat extra snelheid. Mijn mederacer Jorg (4e Algemeen klassement) gaat zeer snel van start. Na een kilometertje of wat zit ik in zijn wiel wat me goed bevalt. Jorg is nl. iemand die normaal nooit kopwerk verricht dus ik geniet stiekem van deze situatie. Helaas is deze van korte duur omdat Alfred de kop overneemt en Jorg en mij in zijn wiel meeneemt. Deze situatie zint me niet dus op het eerste beste heuveltje trek ik vol door om Jorg te lossen zodat deze het verder alleen kan uitzoeken. Dit pakt goed uit, hij moet halverwege ook lossen. En zo zitten Alfred en ik alleen op kop. Voel me vandaag super en trek lekker door. Omdat Alfred iedere dag raced lijkt hij wat vermoeid en draft hij voornamelijk in mijn wiel. Zo bereiken we na een uurtje of 2 ½ de lunch en kan er weer een etappeoverwinning bij worden geschreven op mijn conto. Na de lunch fietsen Alfred en ik rustig naar de kampeerplaats. Aldaar vind ik een mooi plekje aan de rivier met Andes toppen op de achtergrond. Te mooi om waar te zijn.

kamp plaatsrivier met Andes toppen

Een der kampen; aan de rivier met Andestoppen op de achtergrond

Avondzon

Regelmatig worden we verrast door de avondzon

2014-11-16 NP Los Alerces-Futaleufu

Lengte 125km

Hoogte meters 1171mtr.

Vandaag een extra lange etappe . Er staan al 125km op het programma en er komen er nog 18km van gisteren bij omdat we gisteren eerder gestopt zijn. Het grootste gedeelte van de track is ook nog unpaved....

dirt road

Dirty road

Daar komt ook nog bij dat we vandaag het 5e land in gaan. Er zit dus ook nog een grensovergang bij met alle formaliteiten. Dit alles gaat betekenen dat we een lange dag tegemoet gaan. Het weer zit mee, een lekker zonnetje en niet al te veel wind.

De omgeving is weer ontzettend mooi. Diverse meren met daarin de spiegeling van de besneeuwde Andestoppen.

meer als spiegel

Meren als spiegels

Na een uurtje fietsen krijgt Michelle pech. Haar achterband, een tubless band, vertoond een rare uitstulping en hiermee kan niet verder gereden worden. Gelukkig komt James net voorbij en deze heeft een oplossing. We zetten een binnenband onder de tubless band en maken van een bidon een soort bescherm laagje wat we tussen de binnen en buitenband stoppen. Met deze oplossing kunnen we in ieder geval tot de lunch verder fietsen om daar vervolgens de goede band te wisselen. Dit alles heeft ons wel meer dan een uurtje gekost.

Verder gaat de tocht door het mooie landschap en rond een uurtje of 5 staan we bij de grens. Hier gaat het opvallend soepeltjes. De beambte van dienst vult zelf al de benodigde formulieren in. We hoeven alleen maar een handtekening te zetten en we kunnen door voor de laatste 10km van deze dag. Hier komen nog wel een paar pittige klimmetjes in voor. Uiteindelijk arriveren we rond een uurtje of 6 in het hotelletje. Hier blijkt dat ik nog naar een andere gelegenheid moet in verband met de beschikbare ruimte. Ik kom terecht in een hostelletje waar ik de kamer deel met Hardy, een Duitse mede biker.

Het 5e land

Het 5e land waar we doorheen crossen

2014-11-17 Futaleufu-Villa Vanguaridia

Lengte 107km

Hoogte meters 1202mtr.

De dag begint goed in Chili. Onze gastvrouw had een lekker ontbijtje gemaakt voor de pechvogels in dit hostel. Dit betekent dat we maar met zijn drieën van dit ontbijt mogen genieten.

knus ontbijtje

Het knusse ontbijtje

Lekker rustig in vergelijking met het normale ontbijt met 30 personen, waar dan ook nog vaak een soort hamstergedrag wordt vertoond. Een aantal mensen zijn bang dat ze wat te kort komen dus zorgen dat hun eigen bordjes goed vol liggen en zelfs zo vol dat er weer wat weg gegooid moet worden.

Vandaag is het een timing dag en aangezien het profiel me past besluit ik weer een dag mee te racen. Dit betekent dan meestal meteen met het vertrek er volle bak voor te gaan.

De start

De start

Zo ook vandaag blijven er uiteindelijk twee bikers over, Alfred en ik, en we voltooien de etappe met zijn tweeën. Alfred is voornamelijk geïnteresseerd in de tijdwinst op James en ik vind het leuk om etappes te winnen. Sta nu derde in het algemeen klassement en kan, mits ik niet ziek wordt of val, niet veel meer stijgen of dalen, daarvoor zijn de verschillen inmiddels te groot.

Het weer vandaag is bewolkt en dat levert tijdens het racen toch nog mooie plaatjes op.

Meren

Meren

2014-11-18 Villa Vanguaridia-Glaciar Collante

Lengte 109km

Hoogte meters 1244mtr.

De dag begint koud en nat. Dit betekent nat de tent inpakken en ik kan verzekeren dat je daar niet gelukkig van wordt. Bij twee graden en miezer alles inpakken is erg vervelend. Je begint dan al nat en koud aan het fietsen en het kost een eeuwigheid om op te warmen.

koud en regen

Koud en regen: tis niet altijd leuk

De tocht voert weer door een mooie vallei met veel rivieren en watervallen die de bergen afstromen. We weten inmiddels dat het hier iedere dag regent. Dit komt door de geologische omstandigheden in Chili. Een kort smal land waarachter het Andes gebergte begint. Je kunt ook aan de omgeving zien dat het hier vaak regent. Alles is groen in deze vallei.

We komen nog langs een open verbinding met de zee en komen zelfs borden tegen met waarschuwingen voor een Tsunami.

Tsunami

Het bord spreekt voor zichzelf

Het kamp van vanavond is in een nationaal park bij een gletsjer. Een waar hoogtepunt. Er lopen verschillende tracks naar de uitzichtpunten op de gletsjer met indrukwekkende vergezichten in dit mooie stukje natuur.

GletsjerHangbrug

De gletsjer en de weg er naar toe

2014-11-19 Glaciar Collante-Lago las Torres

Lengte 78km

Hoogte meters 1350mtr.

Er wordt extra laat vertrokken vandaag. Zo kunnen de laatkomers van gisteren nog een bezoekje brengen aan de gletsjer. Ik ga deze ochtend nog een keer kijken naar dit mooie stukje natuur met “El Doctor” Annelot. Het blijft nat en vochtig in deze omgeving dus de tent maar weer nat inpakken... De dag begint met wachten voor de wegwerkzaamheden. Er worden stukken rotsen opgeblazen met dynamite. Er mag niemand door en zelf wij fietsers worden tegengehouden.

Weg werkzaamheden

Wachten voor de wegwerkzaamheden

Als we weer door kunnen komt er een klim van een kilometer of 10 door het regenwoud. Het was alweer een tijdje geleden dat we zo steil en lang geklommen hadden. Bovenaan de klim staat de lunchtruck op ons te wachten. Het is echter nog steeds koud en nat dus snel wat naar binnen stoppen en vervolgens aan een ijzig koude afdaling beginnen. Onderweg lassen we nog een Cola-stop in om wat op te warmen. De lokale supermarkt wordt omgebouwd tot een tijdelijk café.

Cola stop

Cola-stop

De tocht eindigt aan een meer met op de achtergrond weer de mooie Andes toppen. Ik kan het niet laten en neem nog een verfrissende duik in het meer.

Tijdens het opzetten van het tentje breekt er een stok. Met wat creativiteit repareer ik dit tijdelijk maar ik zal tijdens de rustdag op zoek moeten naar een alternatief.  Een andere mogelijkheid is dat ik een stok van iemand anders gebruik. Er is inmiddels een ware ruilhandel in tenten op gang gekomen. Bij de ene is de rits kapot bij de andere de stok. De avond wordt afgesloten met de verjaardag van team Norway en een lekker flesje wijn.

2014-11-20 Lago las Torres-Coyhaique

Lengte 123km

Hoogte meters 1750mtr.

De laatste etappe uit een reeks van 7!!! Vandaag is weer timing en ik besluit nog een keer mee te racen. Het ritueel is hetzelfde; al snel zijn er maar drie man over Alfred, Terry en ik. Alfred heeft niet de benen vandaag en valt al snel terug. Ik tik er weer een etappe overwinning bij.

Vanwege de komende rustdag en de weersomstandigheden, besluit ik om niet op de camping te gaan staan maar een droog en warm hotelletje te zoeken in de stad.

Op naar de rustdag.

1. Irma Robben:
    21 november 2014
    Hoi Joost, wij genieten nog steeds van jouw reisverhalen en van de mooie foto's. Wat een schitterende landen zijn het waar je doorheen fietst. En die perikelen onderling, tja jammer maar dat gebeurt bij mensen die dicht op elkaars lip zitten dag en nacht. Knap hoe jij erin staat en rustig blijft. Nog een maandje en dan is je avontuur weer voorbij en zit je gewoon in Haaren weer met je kroost op de bank. Je mist ze nu steeds meer en dat is mooi om nu te ervaren dat deze drie mensen een stukje van jou zijn en hoewel deze afgelopen maanden heel goed voor je zijn geweest, want wat ben jij een doorzetter zeg, denk ik dat je nu beseft dat je pas compleet bent met hen om je heen. Veel plezier nog, lieve groetjes van Irma, Rob en kids
  2. Marijke Beset:
    Hoi Joost,
    Had al een tijdje niet meer gekeken. Je verhaal zo lezend is het een prachtige ervaring maar de tijdsduur gaat meespelen. Dat is natuurlijk normaal en het is fijn dat, zowel voor jou als voor Anita en de kinderen, het eindpunt in zicht is: samen het einde van de tocht afronden.
    Wens je alsnog veel succes.
    Groetjes.
  3. Frans en Dini:
    Hallo Joost,
    Een mooi verslag van de fietstocht. Het gaat nog steeds goed en dat vinden wij fijn. De etappe overwinningen liegen er niet om. De komende etappes zullen, omdat het einde van de tocht nadert, zwaar worden. Maar hou de moed er in. Verder hopen wij dat de onderlinge verschillen beperkt blijven of opgelost worden. Jammer voor de sfeer maar jij doet er alles aan om die goed te houden. Prima zo en denk er aan dat de laatste loodjes het zwaarst zullen zijn, maar je droom komt uit.
    Groetjes,
    Dini en Frans.
  4. Martin van der meijden:
    joost,
    Hier weer een verslagje van het groene peloton uit Brabant.
    Omdat het vorige week hier geen weer was (regen) had ik een weekje overgeslagen maar had een goede vervanger las ik.
    Vandaag zondag 23 november was het weer een prachtige dag om het winterrondje te doen.Maar desondanks waren we toch
    maar met 5 man.
    We vertrokken met een lekker rustig tempo en zoals altijd ging ook ik naar Esch lekker mee draaien.
    Ook fiets collega Marc draaide lekker mee maar ik had toch het gevoel dat het toch net iets minder was dan normaal,want vorige week zondag had hij de 7-heuvelentocht gelopen,en ik hoopte stiekum dat ,dat hem toch iets uit het ritme haalde.
    En hoorde ook van Wijnand dat hij aan hem het verzoek deed om mij langer aan kop te laten.
    Dus Joost zo hoor je maar wat men allemaal wil doen voor een overwinning.
    Maar enfin we zijn mooi naar de gijzel gefietst,kwam Harrie langs mij fietsen en zij dat hij wel voor mij de sprint wilde aantrekken.
    Maar Harrie ging veel te vroeg dus alles wat maar verkeerd kon
    gaan ging dus verkeerd.En zoals zo vaak in het voetbal gebeurd je kunt veel beter zijn dan je tegenstander die dan toch wint.
    Gebeurde hier ook Marc won.
    1-1..............................................
    Proficiat.
    Maar nu nog ff over jouw persoontje,je staat derde in de competietie vind ik een zeer knappe prestatie Joost.
    Het is jammer dat we nog niet ff kunnen komen helpen om je nog een paar plaatsjes te laten stijgen.
    Joost het beste voor deze week.
    de groetjes Martin (de groene trein)