Crossen door Argentinie

6 november 2014 - Malargüe, Argentinië

Beste vrienden, familieleden en volgers,

Hierbij weer reisverslag van de afgelopen dagen. Gezondheid gaat nog steeds prima. Het is toch een intensieve week geweest ivm verdwalen op de pampas. Dit was een minder leuke belevenis.

Groeten uit Argentinie

2014-10-31 Mendoza-San Carlos

Lengte 144km

Hoogte meters 999mtr.

We verlaten Mendoza via een mooie vallei met veel wijngaarden. Op de achtergrond continu de Andes toppen in het zicht. Geen timing dus een rustig aan etappe. Er ontstaan verschillende groepjes en er wordt wat bijgekletst over de rustdagen. Verschillende bikkers hebben in hotels geslapen en zo worden er wat ervaringen uitgewisseld over Mendoza. Mendoza is ook punt dat er nieuwe mensen instromen (oa Gerdie een nieuwe kok) en uitstromen (mn Rien en Ellen). Met name de laatste twee zal ik missen om hun altijd positieve instelling.

De etappe wordt al kletsend rustig uitgetrapt.

WijngaardenBloemen

Wijngaarden en bergen

2014-11-01 San Carlos - Ruta 40

Lengte 118km

Hoogte meters 1177mtr.

Vandaag racen met Alfred voor de etappe overwinning. Alfred wil graag James van de eerste plaats verdrijven. Ik ben geïnteresseerd in een etappe overwinning. We vinden elkaar dus al snel. James is aan het eind van zijn latijn en zit er doorheen dus maakt Alfred kans op de eerste plaats. We rijden en racen over de route 40. Aan deze route wordt volop gewerkt en er lopen dus twee wegen langs elkaar. We kiezen voor de weg in aanleg omdat deze beter fietst. Een enorme inschattingsfout omdat op een gegeven moment de wegen splitsen. Wij knallen lekker door en hebben geen idee dat de weg die we volgen naar niets leidt. We zijn dan ook hopeloos aan het verdwalen gegaan.

Vragen de weg en worden waarschijnlijk goed gestuurd maar gezien de tijd en de vermoeidheid, besluiten we terug te gaan naar een punt van herkenning. Dan wordt het mistig en vinden we een bouwkeet. Houden een truck aan en krijgen een lift. Komt onze truck ons tegemoet en kunnen we eindelijk terug naar het kamp.

2014-11-02 Ruta 40 – Malargue

Lengte 136km

Hoogte meters 494mtr.

Omdat we gisteren niet alles gereden hebben besluiten Alfred en ik om terug te gaan naar het punt waar het verkeerd ging. Dit alles om EFI te behouden. Dit houdt in dat je 100% alles fietst. Omdat de etappe van gisteren ook nog eerder gestopt is moeten we vandaag dus extra veel fietsen en wel te verstaan 15 +25+136 (165 km).

De nacht is ontzettend koud en nat geweest. Het weer is omgeslagen en we moeten deze etappe dan ook starten in regen en mist. Carmen regelt een truck die ons terug brengt naar de plaats waar we moeten vertrekken om de EFI te behouden. De eerste 50 km gaan over de Pampas met wat wind natuurlijk. Onderweg gaat het zelfs sneeuwen.

Daarna overige kilometers stug doortrappen met Alfred. Gelukkig wordt het weer langzaam beter maar het blijft een hele kluif om het uit te fietsen. Op het einde van de etappe halen we zelfs de langzamere deelnemers in. We arriveren echter laat in het kamp en het toeval wil dan ook dat ik nog afwasdienst heb. Wat een dag en ik duik dan ook doodmoe in bed.

2014-11-03 Malergue-Buta Billion

Lengte 115km

Hoogte meters 916mtr.

Het is weer een koude nacht met vorst op de tent. Gelukkig heeft Gerdie lekkere eieren gekookt voor het ontbijt. Deze worden tevens gebruikt om de handen te warmen.

koud

Koud, koud.

Vandaag weer vol timing dus kiezen of ik ga racen of niet. Ik laat het afhangen van het begin van de etappe. De benen voelen goed en ik kijk Alfred aan. Deze knikt en we besluiten om revanche te nemen op de laatste twee dagen. Racen dus. De etappe begint met een beklimming die ik goed verteer. Daarna een lange afdaling. Maar de tegenwind is groot zodat ik keihard moet bijtrappen om beneden te komen. Met zijn tweeën eindigen we de etappe als eerste. Door dit gerace ben ik vroeg in het kamp en heb een relaxte namiddag.

2014-11-04 Buta Billion – Barrancas

Lengte 101km

Hoogte meters 1208mtr.

En de volgende racedag staat op het programma. Ben echter moe van de afgelopen dagen en besluit het wat rustiger aan te doen. De etappe begint met 50 km onverhard die ik samen met Michelle (een specialist op onverharde wegen) weg trap. Dan vervolgens de etappe rustig uitfietsen. Verder weinig interessante etappe. Wel verandert het landschap langzaam aan in een vulkanen landschap.

Weer op tijd binnen, dus maken we er een relax middag van met een lekkere douche en middag dutje.

2014-11-05 Barrancas -Chos Malal

Lengte 94km

Hoogte meters 1424mtr.

Vandaag staat een fotokiekjes etappe op het programma. Een rit rond een vulkaan met een meertje. Deze etappe heeft alles wat een etappe mooi kan maken. Beginnen met een lange beklimming op een off road pad. Op dit pad zitten zeer technische stukken, steile beklimming met veel grote keien en rotsen. Ook de wind speelt een grote rol. Je merkt dat je in Patagonie aankomt. Zeer veel wind en harde windstoten waarmee we geconfronteerd worden.

Eenmaal boven gekomen komt er een stuk vlak waar de wind vol op de kop komt. Na een uurtje of vier bereiken we de lunch truck en kunnen we aan de afdaling beginnen. Het eerste wat we tegenkomen is het meertje met in de verte flamingo’s. We besluiten naar het meertje te fietsen om wat dichterbij te komen. Een goede keuze want we worden omgeven door een schitterende natuur met als hoogte punt de wegvliegende flamingo’s.

Verder gaat de etappe met een lekkere off road afdaling. Tuurlijk worden we continu omgeven door schitterende vulkanen vergezichten. De etappe trappen we rustig uit en arriveren rond vier uur op de camping.

De nieuwe kok heeft een heerlijke maaltijd gekookt met zeer mals vlees. We sluiten de avond af met een klein groepje (Walter, Annelot en Michelle) en drinken wat wijn weg.

Op naar de rustdag!!!!!!

meer en vulkaanVulkaan

Foto's van de vulkaan en het meertje

FlamingosFlamingos in de lucht

En bij het meer leven de flamingo's

1. Jan en Annie van Haaren:
    7 november 2014
    Ha,die Joost is goed bezig.Zoals ik nu lees heb je het grootste gedeelte er op zitten.En ik merk dat je conditie steeds beter wordt.Dat ziet er goed uit voor het laatste stuk(kie)als je niet teveel verdwaald.Zonder al teveel pech of tegenslag zien we je de finish wel halen.Veel succes en groetjes uit Liempde.
  2. Frans en Dini:
    9 november 2014
    Hallo Joost,
    Zondagavond in Helvoirt en in Argentinië. Hier mooi weer en bij jullie in Argentinië moet het zomer worden of zijn. Het gaat nog steeds goed met de conditie. Je bent een van de deelnemers aan deze monstertocht die alle kilometers gefietst heeft. Een goede prestatie. Je maakt nog meer kilometers als je van de rechte weg gaat en verdwaald. Niet meer doen. Het gaat je de komende weken goed en probeer ook de fiets heel te houden. Met de knie van je moeder gaat het ook al weer de goede kant op.
    Groetjes van ons allemaal,
    Dini en Frans.
  3. Martin van der meijden:
    9 november 2014
    Joost,
    Vandaag 9 november een mooie dag maar wel met een temperatuur van bijna 10 graden
    minder dan vorige week.En dat was wel te merken in het aantal deelnemers voor de ronde.
    Het was nu een meer realistisch beeld en dat betekend dat we met 6 man waren de echte winterjongens.(Frans, Jan, Joop, Wim, Mark en ondergetekende)
    We hebben ook een nieuwe deelnemer, Wim Ploem genaamd misschien ken je hem wel.
    We waren dus rustig gestart en voor mij betekend dat tot Boxtel geen kop.
    Daarna ging het lekker er werd goed gewisseld maar uiteindelijk bleven Mark en ik over en nu vond onze vriend van Asseldonk het tijd worden om een psychische oorlog te voeren, (fluiten, zeggen dat de snelheid tegenviel enz.) ;-)
    Ik hield zoals normaal verstandig mijn mond dicht maar dacht straks is het 1-0 voor Martje. Want Joost we weten dat we nu moeten oogsten want we hebben het gevoel dat wanneer jij straks terug bent met die conditie wij voorlopig uitgevist zijn
    Dus zo fietsten we naar de gijzel. Maar op zo n 300 m voor de streep voelde Mark zich zo sterk dat hij ging demarreren.
    Ho dacht ik dat gaat niet gebeuren, dus zo sterk ik me voelde er achter aan en op 2 m voor de streep erlangs en voorbij.
    Duidelijk dik gewonnen geen discussie..........
    Maar volgens mark een foto finish stribbelde hij nog wat tegen........
    1-0 voor Martje.
    Dus Joost je ziet het spel is weer begonnen.
    Joost tot volgende week.
    Martin (de groene trein)
  4. Timmermans Eric:
    10 november 2014
    Hoi Joost.Verdwalen op de pampus in zuid Amerika is een belevenis van een ander niveau dan wat crossen in de bossen. Dat is echter ook leuk.Gisteren naar Nieuwkuijk geweest waar jij vorig jaar nog met Randy en Eric B bent geweest. Toen in verschrikkelijke omstandigheden en dit jaar met prachtig weer en een fantastisch parcours. Dat was genieten zoals jij ook elke dag doet op je avontuur. Fantastisch dat je conditie nog niet is aangetast door de vele bergen en kilometers.Dat geeft alle vertrouwen voor de laatste gedeelten.Veel plezier en geniet ze verder.Groet Eric