Richting Bariloche

13 november 2014 - Bariloche, Argentinië

Beste vrienden, volgers en familieleden,

Allereerst bedankt voor alle reacties op de blog. Sommigen schrijven bijna een blog terug over hun belevenissen in Nederland (groene trein). Daarnaast nog een aantal trouwe volgers. Wordt van deze kant enorm gewaardeerd.

In Argentinië verkeert Joost nog steeds in goede vorm. Ben een van de sterkere renners van het peloton die regelmatig een etappe kan winnen als hij mee raced.

Vorm en conditie zijn goed, geen lichamelijke ongemakken en inmiddels meer dan 8000km achter de wielen zitten en nog een 3000km te gaan. Ook binnen de groep heb ik een mooi plaatsje verworven.

Lang niet slecht allemaal.

Op naar Chili, dat staat voor de komende week op het programma.

Veel lees plezier

En hartelijke groet vanuit Argentinië

Joost

De stand

De stand; inmiddels elf stages winst met een 3e plaats overall.

2014-11-07 Chos Malal-Las Lajas

Lengte 161km

Hoogte meters 1265mtr.

Vandaag na de rustdag een lange etappe van 160 km over de pampas. Er is full timing voor deze etappe maar ik besluit het nog een dagje rustig aan te doen. 160 km racen is te veel van het goede voor mij. Temperaturen liggen rond de 20 graden met een stevige headwind. Er ontstaat al snel een peletonnetje waar ik meer dan mijn aandeel in heb. Verder is het veel muziek luisteren gedurende de dag.

Bij aankomst de gebruikelijke soep en met wat versnaperingen. In de avond nog een wandelingetje gemaakt naar het dorpje en wat ijs gegeten. Een dag om verder niet te lang bij stil te staan.

Foto pelleton

Het peletonnetje dat de 160km geslecht heeft

2014-11-08 Las Lajas-Alumine

Lengte 131km

Hoogte meters 1516mtr.

De wekker gaat vandaag om 5.30 uur ivm de te verwachten headwind. Deze kan door dit dal zo hard waaien dat je haast stil komt te staan. Aangezien de etappe nog steeds 130km is, is de verwachting dat de langzamere rijders veel tijd nodig hebben. Dus om 5.30 op, tent inpakken, trucks pakken, ontbijten en dan om 7 uur op de fiets om te vertrekken. Er is vandaag ook full timing en ik besluit mee te racen. Etappe bestaat uit twee gedeelten. Eerste gedeelte is paved, stijgend en met head winds.

Foto wind

Borden die waarschuwen voor de wind

Tweede gedeelte is unpaved door een vallei met “apenbomen”.

Diederik opent na 15 minuten fietsen de aanval op het eerste heuveltje van de dag. Er blijken een paar man mee te willen racen vandaag: Rob, Diederik, Alfred en Terry. James is leeg gereden van gisteren en kan  de aansluiting niet maken. We demarreren dat het een lieve lust is, met name Rob heeft er zin in.

In actie

Vechten tegen de wind (vol in actie)

Als de rook opgetrokken is en de lunch nadert, blijken Rob en ik de sterksten deze ochtend. Samen naderen we de lunch en genieten daar van een lekkere tuna salade. Inmiddels komen de andere racers ook binnen. Deze zijn allen niet goed op unpaved, op Alfred na, en geven dan ook op. De middag maak ik de race dan ook af met Alfred en heb zelfs nog wat tijd om foto’s te nemen van de mooie omgeving waar we doorheen fietsen.

Foto VulkaanApenbomen

Het landschap: apenbomen en vulkanen

De campsite waar we aankomen is weer van goede kwaliteit. Ik zoek een mooi plaatsje, neem een duik in de ijskoude rivier, en laat dat volgen door een warme douche.

Na het eten nog een wandelingetje maken naar het dorp en komen uit bij een concertje op de plaatselijke plaza. Nog een afzakkertje en dan maar weer naar bed.

2014-11-09 Alumine-Junin de los Andes

Lengte 120km

Hoogte meters 1144 mtr.

De volgende racedag breekt weer aan met veel unpaved roads. Michelle is goed op dit wegdek en wil nog een keer een etappe winnen vertelde ze gisterenavond. Deze etappe is een uitgelezen kans. Profiel past goed bij haar expertise. Heb dus toegezegd haar zoveel als ik kan te steunen. Ontbijt is spek met eieren en we vertrekken om 8 uur.

Het is ijskoud deze morgen met temperaturen van rond het vriespunt met wind.

Michelle en ik gaan meteen hard van start om warm te worden. Blijken alleen Alfred, Jorg en Kunt mee te gaan met ons. Dit is een droom scenario. De eerste 25 km paved trappen we met zijn vijven weg en daarna begint het unpaved stuk. Knut en Jorg kunnen dit voor geen meter dus blijven we met zijn drieën over. We fietsen door een mooie vallei met een smaragd groene rivier. We hebben echter alle concentratie nodig om de fietsen op de weg te houden. We nemen een korte lunch en weg zijn we weer. Na een kilometer of honderd zijn we nog steeds bij mekaar en komen we weer op de paved road. Alfred geeft vol gas omdat hij zoveel mogelijk tijd wil pakken op James. Michelle kan het maar net of net niet bij benen. Ik geef ze een paar keer een klein zetje om het gat te dichten. Zie dat Alfred moe wordt en geef een paar dikke duimen aan haar. We eindigen die dag met zijn drieën en ik heb er weer een mooie overwinning bij.

De camping staat weer bij een rivier dus mijn kleine ritueeltje kan weer plaats vinden. Een lekkere duik in de koude rivier gevolgd door een warme douche. Echt een oppepper voor het lichaam. Onze kok heeft inmiddels de BBQ aangestoken en we eten een heerlijke vleesmaaltijd deze avond.

Voor het slapen gaan nog een wandelingetje en ik ben weer klaar voor de volgende dag.

mooi weggetje met bloemen

Unpaved road omgeven door bloemen

2014-11-10 Junin de los Andes-Ruta de 7 lagos

Lengte 90km

Hoogte meters 987mtr.

Vandaag uitslapen dag!!!  Ontbijt om 8uur en vertrek om 9 uur. Geen timing en geen gerace vandaag en dat is maar goed ook want mijn lichaam voelt moe. Ik word lekker wakker in mijn tentje met de zon die al aan het opkomen is.  Het wordt een fotokiekjes dag omdat de weg die we gaan fietsen langs 7 meren loopt.

uitzicht meer

Een van de 7 meren

De meren worden omgeven door besneeuwde Andes toppen. We eindigen weer op een zeer idyllische camping met een meer. Mijn nieuwe ontwikkelde gewoonte vindt weer plaats. Zwemmen in een ijskoud bergmeer gevolgd door een warme douche.

Zwemmen in het ijsmeer

Wat een omgeving om te zwemmen (wel ijskoud water)

Het eten vanavond is in een berghut die heerlijk warm gehouden wordt door een open haard. Er is zelfs een kleine winkel bij. Hier wordt goed gebruik van gemaakt. De ene fles (wijn..) na de andere wordt besteld. Dit komt ook omdat er morgen een ultra korte etappe op het programma staat.

2014-11-11 Ruta de 7 lagos-Villa Angosta

Lengte 61km

Hoogte meters 871mtr.

Vandaag het tweede gedeelte van de 7-meren tocht. Vandaag ontbijt om 8 uur en vertrek om 9 uur. Dit komt goed uit want het is weer ijzig koud deze morgen. Als ik mijn tent open rits word ik weer verrast door een geweldig uitzicht.

Room met uitzicht

Uitzicht vanuit de tent.

In de hut wordt weer ontbijt geserveerd. Onder het ontbijt blijkt dat er gisteren weer een akkefietje is geweest. James heeft Alec geslagen omdat deze nog te luidruchtig was. Waarschijnlijk een opeenstapeling van frustraties omdat het niet zo goed gaat met de kampioen omdat deze veel tijd verliest aan Alfred. Groepsdynamica....

Enfin de rit kan beginnen als de trucks zijn ingepakt en hop daar gaat ie weer. Geen timing dus een relaxte rit met veel foto momentjes. Het hoogte profiel is ook niet echt spannend; een beetje Ardennen, glooiend. Voor de middag fiets ik met Michelle, Vivian en Latty en we stoppen een keer voor een bak koffie.

Na de middag verder met Alfred en Michelle. We maken er een lekkere ontspannen etappe van met veel fotomomentjes.

Meren met spiegelde bergtoppen

Nog meer meren met schitterde spiegelingen

De camping ziet er goed uit met veel schaduw en een mooi sanitair gebouw. Je kan echt merken dat we in een toeristische omgeving aan gekomen zijn.

’s Avonds nog nasi van Gerdi en een korte wandeling door het dorp. Blijkt dat de broer van Maxima hier een restaurant heeft. We besluiten hier nog een afzakkertje te gaan nemen voor het slapen gaan.

2014-11-12 Villa Angosta – Bariloche

Lengte 86km

Hoogte meters 746mtr.

Vervolg van de 7-meren tocht richting Bariloche. Vanochtend opgestaan voor de etappe van bijna 90 km. Het weer was weer aan de frisse kant (rond de 5 graden met een koude wind).

Nog met Rob (mr Bikedreams) over een alternatieve tocht gehad van 160km. Maar dat werd me toch te gortig zo net voor de rustdag en met al 5 dagen fietsen in de benen. Met Rob verder wat lopen kwallen met als resultaat dat ik zijn voorwiel er uit aan het draaien ging terwijl hij ff naar de WC was. Vervolgens willen we aan fietsen met de groep blijkt mijn voorband lek te zijn. Iedereen fietst aan alleen Michelle wacht op me. Ik verwissel de binnenbanden en de  tocht kan  beginnen. De tocht gaat grotendeels langs een meer. De weg loopt een beetje op en af. Een lekker ontspannen fietstocht. We drinken nog een bak koffie bij een benzine station en zo staan we alweer in Bariloche en kan de rustdag beginnen.

Barioche met meer en andestoppen

Bariloche met meer en Andestoppen

1. Gerard van hattum:
    13 november 2014
    Hoi Joost,

Nog 3000 km te gaan lees ik dus dat is vergeleken met de 8000 die je al hebt gehad wel te doen.
    Je gaat goed en je weet nu wat winnen is.
    Volgend jaar zitten we van Helvoirt tot Bokhoven in jou wiel te hijgen. Kun je vast koffie voor ons bestellen. Wel verdacht die lekke band!
    Wij zijn weer begonnen in de bossen want die winterronde is niks voor mij. Het is veel te spannend tussen Martin en Marc.
    Martin wordt er vaak afgereden heb ik gehoord uit betrouwbare bron.

Succes nog Joost
  2. Frans en Dini:
    14 november 2014
    Hoi Joost,
    dit is dan zo ongeveer je 25-ste reisverslag en zoals gewoonlijk heb je weer flink genoten. In Helvoirt is het niet zo pluis, want uit de berichten begrijpen we dat daar een vete is ontstaan tussen de heren M. en M. die straks achter jouw brede rug afgewerkt zal gaan worden. Dat wordt dus hard fietsen straks!!!! Maar dat horen we t.z.t. wel. Groetjes vanuit Helvoirt.
  3. Marion van Asseldonk:
    17 november 2014
    Hoi Joost,
    Nadat ik de verslagen van afgelopen week door gelezen heb, kom ik tot de conclusie dat je steeds sterker uit de strijd komt na 8000 km fietsplezier. Ja, ik zit net te denken, 8000 km. dat fiets ik in 2 jaar. Wat me wel opvalt is dat er steeds meer fietsmaten achter jou brede rug willen zitten als je terug komt, dit is toch wel een teken dat ze enorm veel respect hebben voor deze megatocht, die jij tot een goed einde zult gaan brengen.
    Afgelopen zondag heb ik met Joris en ong. 30.000 hardlopers de Zeven Heuvelenloop gelopen. Wat een prachtig evenement in een mooie omgeving. Ik had me voorgenomen, deze 15 km. binnen 1,5 uur te lopen. Dat is me uiteindelijk gelukt in 1,22.38. De laatste 3 km. van Berg en Dal omlaag naar Nijmegen heb ik het meest afgezien, maar ja uiteindelijk toch dik tevreden met deze tijd.
    Nu dit klusje geklaard is, kan ik me weer volledig richten op de groene brigade en vooral op fietsvriend Tinus vd Meijden. Gisteren rond de klok van 11.00 uur kreeg ik een bericht van Tinus: en dat is 2-0. Ik heb al zo dikwijls tegen Martien gezegd: ge moet ene boer niet plagen. Maar hij zal het nog gaan merken. Maar goed, terug naar jou 8030 km. Fantastisch dat je op een 3e plaats staat. Jou kennende ga je ervoor om dit vast te houden, en wie weet zit er nog rek in...
    Succes en tot de volgende keer.
    gr.
    Mark