Zuid Ecuador

11 augustus 2014 - Loja, Ecuador

Etappe 6: Chunchi-Ingapirca 6-8-2014

Lengte 71km

Hoogte meters 2161mtr.

Vandaag loeizware etappe op het programma. Starten op een hoogte van 2100mtr (top Alp d’huez is 1860mtr hoog) naar een hoogte van 3200mtr met meer dan 2000 hoogtemeters.

Voor de start weer de lama uitgedeeld. Deze keer gaat hij naar Diederik. Hij heeft het gepresteerd om gisteren verkeerd te rijden en weer in de start plaats aan te komen. Vervolgens moest de etappe nog een keertje rijden. Hij heeft de Lama met eer verdiend.

Na de start kom ik in een groepje met klassement rijders terecht. Ik beoordeel het groepje en mijn eigen gevoel en dacht ik ga ervoor. Dit heb ik ook wel geweten. De renners stoppen niet om foto’s te maken, laat staan om een pauze te nemen (gelukkig wel een lunch pauze). Mijn benen zijn goed en ik kan lang volgen. Op de laatste klim laat ik het groepje gaan. Met voldoening kijk op de etappe terug.

Nog een opmerkelijk feit-> blaffende honden onderweg. We zijn vandaag veel achterna gezeten door deze honden. Lopen een tijdje mee en geven de indruk dat ze gaan bijten. Geen fijn idee deze honden.

Aangekomen in het hotel blijkt het allemaal niet zo goed uit te pakken. Te weinig kamers met te weinig bedden. Oorspronkelijk moesten we met 6 man op een kamer liggen met 3 bedden. Tja dat is ff slikken. Gelukkig heeft de organisatie nog wat kamers bijgeregeld in een ander hotel. Dat maakte weer veel goed omdat wij de gelukkige waren die naar deze kamers mochten.

De reden dat we in dit plaatsje terecht zijn gekomen waren de Inca ruïnes. Deze vielen echter vies tegen of we zagen de schoonheid van dit alles niet door de vermoeidheid.

Ruines

De Inca ruïnes

’s-Avonds heerlijk in het avond zonnetje een biertje weggetikt.

Biertje in de avondzon

Patrick en ik in de avondzon.

Etappe 7: Ingapirca-Cuenca 7-8-2014

Lengte 79km

Hoogte meters 1052mtr.

De dag begint voor velen slecht vandaag. Het poep virus heeft toegeslagen. Liefst 7 man zijn door het virus gegrepen en niet in staat te fietsen. Met de truck verder dus. De etappe zelf is niet zo bijzonder. Beginnen met een lange klim van 2400 tot 3500 hoogte meters over een afstand van z’n 20km. Samen met Patrick en Jan-Willem bereiken we de top, weer met zware tegenwind. Daarna komt een super afdaling van ongeveer 40km zonder bochten. Boven goed aankleden en dan lekker naar beneden. We halen alles in wat los en vast zit. Heb nog een geprobeerd dit met de Gopro camera vast te leggen maar dit is helaas niet gelukt. De lunch staat klaar, zoals gebruikelijk prima verzorgd door Ellen onze vrolijke kokkin. Het tweede gedeelte is een beetje saai en leidt ons naar Cuenca. Komen al redelijk vroeg aan in het Hotel. Na een lekkere warme douche gaan we nog een biertje drinken aan de Plaza. De avond wordt niet helemaal lekker afgesloten omdat de WiFi van de Iphone het begeeft. Enfin dat wordt een mooi klusje voor de rustdag.

Etappe 8: Cuenca-Ona 9-8-2014

Lengte 109km

Hoogte meters 1817mtr.

Na de rustdag beginnen de koninginnenritten van Ecuador. Twee etappes van rond de 100 km met veel hoogtemeters.

Voor de meeste mede fietsgenoten begint de dag nog steeds niet goed. Vele zijn flink aan de slappe….

Denk dat er wel 15 medefietsgenoten de fiets op de truck parkeren en niet in staat te zijn om te fietsen.

Foto fietsen dak

Vertrek met fietsen op het dak van degen die niet fietsen

De aanloop is rustig. Een kilometer of 30 die we als groep gezamenlijk fietsen, de bekende uitzonderingen daargelaten. Na 30 km gaat het dan ook los.

Hoogte profiel etappe

Strava plaatje van etappe met hoogtemeters

Wat een pittige beklimming. Op de top worden we weer beloond met een prachtig uitzicht.

Vervolgens nog wat op het plateau op en neer fietsen en een korte afdaling en we zijn weer in het hotel. Dit is van zeer primitieve aard. Met zijn vieren op een kamer en een wc voor een verdieping en dat zijn zo’n 20 personen.

Hotel kamer basic

De hotelkamer van het jaar!!

Etappe 9: Ona-Loja 10-8-2014

Lengte 110km

Hoogte meters 2471mtr.

Vandaag de tweede koninginnenrit. Zoals gebruikelijk gaat het wekkertje om 6.30uur gevolgd door een ontbijtje. Als je naar het profiel kijkt van de etappe weet je dat het een zware dag wordt. Twee pittige cols in het begin met toppen tot over de 3000mtr.

Etappe hoogte profiel

Strava plaatje van de etappe van vandaag.

Vanuit de overnachtingsplaats is het meteen klimmen. Het valt me zwaar vandaag, benen zijn niet 100% en dan valt het niet mee om de kilo's over de bergen over te krijgen.  Al met al komen we toch weer boven bij de eerste col. Daarna volgt altijd de beloning; weer een geweldig afdaling.

Op weg naar de tweede col komen we nog een locale Indianenmarkt tegen. Wat zijn de mensen hier ontzettend klein (of ik heel groot). Na een kilometer of wat is ook de tweede col geslecht. Al met al ging het nog niet zo slecht. Kom op de 7e plek boven. Meteen na de top is het weer lunch.

Lunch truck

De lunch op de top.

Bij de lunch vraagt Rob (Bikedreams coördinator) of we een alternatieve route willen verkennen. Dit houdt in dat we een off road weg gaan nemen van een kilometer of 35.

Patrick en ik niet te beroerd voor een avontuurtje dus weg zijn we weer. Wat een mooie ervaring weer. We rijden door een prachtige vallei en volgen een riviertje. We fietsen langs kleine gehuchten, komen de lokale dronkaard daar tegen en genieten van prachtige uitzichten.

Off-road

Off road met Rob

Klein nadeel is dat kleren en de fiets ontzettend modderig geworden zijn. Dat wordt dan weer een mooi klusje voor de komende rustdag.

Fiets schoonmaken

Alvast beginnen met de fiets schoonmaken.

Op naar de grens met Ecuador-Peru!!!!!!!!!!!

1. Jolanda:
    Lees net je verslag. Goed bezig ome joost . Nog veel succes gr levi
  2. Antoinette:
    11 augustus 2014
    gaat goed he? houden zo Joost.
  3. Frans en Dini:
    11 augustus 2014
    De eerste week van de trail zit er op. Alles is goed gegaan en de conditie is nog goed om een extra rondje te maken. Hou zo vol.
    Geniet vooral van al de exotische en mooie dingen die je onderweg tegenkomt. Op naar het volgende land.
    Groetjes,
    Dini en Frans.
  4. Marijke Beset:
    12 augustus 2014
    Al weer een tijdje onderweg. Ik hoop dat alles goed met jullie gaat en vind het wel spannend jullie reis te volgen.
    Succes met z'n allen.
  5. Dirk:
    14 augustus 2014
    Hej Joost,

Wat wordt je kopwerk hier ontzettend gemist! Maar goed om te lezen dat het zn mooie route is! Geniet ervan en zie iedere col maar als een uitdaging waarvan je moet genieten! In het vlakke nederland moet je er immers ver voor zoeken!

Succes!
    Dirk
  6. Thijs Zevenbergen:
    Ha die Joost,

Mooie verhalen he!
    Lees in ieder geval dat je het goed naar je zin hebt daar.
    Zet m op, en ik lees het wel weer in je volgende verhaal!

Groeten,
    Thijs
  7. Timmermans Eric:
    17 augustus 2014
    Hoi Joost. Vandaag de leyetocht gereden.Zeer harde wind.Zo'n dag waarop je er graag iemand extra erbij hebt van 2 meter lang en 100 kg.Op een rustig moment, waar er niet veel van waren,nog gesproken in het peloton over je fietsreis.Vooral probeerden we ons de panorama's voor te stellen in het allerhoogste hooggebergte. Daar zijn de Stelvio,Gavia en M. Ventoux maar molshopen bij.P.S Het mag ook wat minder hard naar beneden.
    Groet Eric
  8. Martin van der meijden:
    Joost,
    Inderdaad het was de derde zondag van Augustus dus Leyetocht zondag.
    We vertrokken om 8.00 uur met ongeveer 12 man en Michel du Crocq .En je weet Joost dat Michel zich nog steeds moeilijk kan aanpassen.......dus de snelheid lag steeds tussen normaal en zeer hoog. En dat kost natuurlijk mensen dus halverwege waren we er al een aantal kwijt. Omdat het hier nogal herfstachtig weer is, kozen we uiteindelijk voor de 100 km.
    Dus dat betekende dat we al om 11.00 uur terug waren.
    Met veel pijn in de benen maar wel voldaan.......
    Martin, je fietsmaat (de Groene Trein)